بیسل

خوشبو کردن فرش ها در خانه

خوشبو کردن فرش ها در خانه

بوی بدی که از فرش می آید نه تنها آزاردهنده است بلکه می تواند کیفیت هوای داخل خانه را نیز کاهش دهد. کپک‌ها، باکتری‌ها و مواد حساسیت ‌زا مانند گرد و غبارها می‌ توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن بیماری‌ های تنفسی شوند. فرقی نمی ‌کند فرش شما کهنه باشد یا نو، الیاف آن به راحتی بوهای مختلف را جذب می‌کند. ریختن آب و رطوبت زیاد می تواند باعث رشد کپک های ذره بینی شود و پس از مدتی فرش می تواند بسیار بدبو و آزار دهنده شود. در ادامه علل بوی بد و چگونگی خوشبو کردن فرش ها را بررسی میکنیم.

چرا فرش بو می دهد؟

اولین راه برای از بین بردن بوی بد فرش این است که بدانید بوی نامطبوع در وهله اول از کجا می آید. بیشتر بوهای بدی که به فرش راه پیدا می کند از چند عامل اصلی ناشی می شود:

بچه ها و حیوانات خانگی

فرش ها مکانی راحت و وسوسه انگیز برای غذا خوردن، بازی، استراحت و چرت زدن برای بچه ها و حیوانات خانگی را فراهم می کنند. متأسفانه، این موضوع  به راحتی می تواند منجر به ایجاد الودگی و کثیفی شود. از نوشیدنی های ریخته شده و تنقلات گرفته تا حیوانات خانگی که تصادفا  روی فرش ادرار یا مدفوع می کنند، فرش ها در معرض بسیاری از چیزهای بدبو قرار می گیرند.

کثیفی ها و باکتری ها اگر مرتب تمیز نشوند،‌ به خرد فرش شما می روند و بوهای بدی ایجاد می کنند. بطوریکه وقتی روی فرش دراز می کشید یا حتی می نشینید، بوی بدی احساس می کنید.

چرا فرش بو می دهد؟

چرا فرش بو می دهد؟

رطوبت

الیاف موجود در فرش شما به طور طبیعی مانند فیلترهای کوچک هوا عمل می کنند. آنها هر چیزی را که در هوا شناور است، از خاک گرفته تا رطوبت و  باکتری ها را می گیرند و جذب می کنند. اگر خانه شما به طور مداوم مرطوب است، الیاف فرش شما به بستر مناسبی برای رشد این باکتری ها و میکروب های به دام افتاده تبدیل می شود و بوهای آزار دهنده ای  ایجاد می کند.

برای اینکه بدانید چگونه می توانید با استفاده از محلول های خوشبو کننده خانگی و صنعتی می توانید فرش هایتان را خوشبو و خانه تان را پاکیزه نگه دارید،‌ این مطلب را بخوانید.

نحوه خوشبو کردن فرش ها با پودر و محلول های تمییز کننده و خوشبوکننده فرش

پودر و اسپری فرش دو روش محبوب و ساده برای از بین بردن بوی بد فرش هستند.

شما همیشه به محلول های خوشبو کننده صنعتی نیاز ندارید تا خانه تان را خوشبو کنید، اگر نیاز به یک تمیزکاری موقت و ضروری دارید و به محلول خای خوشبو کننده دسترسی ندارید،‌ می توانید خودتان آن هارا بسازید.

نوع شوینده قابل استفاده

نوع شوینده قابل استفاده

از بین بردن بوی بد فرش با جوش شیرین

اگر فرش شما بوی بدی به دلیل ریختن غذا، خرابکاری های کودکان و یا حیوانات خانگی دارد، جوش شیرین ممکن است راه‌حل مناسبی باشد. استفاده از مواد شیمیایی خشن و سخت برای از بین بردن لکه ها و بوها، می تواند برای چشم و سیستم تنفسی شما را تحریک کند. جوش شیرین ، برای حیوانات خانگی ، کودکان و  انسان بی خطر است و استفاده از آن آسان است.

  1. ابتدا فرش خود را تمیز جاروبرقی بیسل بکشید، طبیعتا مخلوط شدن جوش شیرین با گرد و خاک های فرش آنچنان موثر نیست. شما باید این کار را با فرشی شروع کنید که تا حد امکان تمیز باشد. فرش خود را جاروبرقی بکشید تا ذرات بزرگ کثیفی یا مو ها و گرد و خاک را جمع کنید.
  2. به سایر افراد خانواده بگویید که قصد تمیز کردن فرش را دارید و از اهالی خانه درخواست کنید که تا زمانی که فرش کامل تمیز نشده روی آن راه نروید.
  3. جوش شیرین را روی ناحیه ای که می خواهید تمیز کنید بپاشید. سعی کنید که حداقل از یک و شاید دو بسته جوش شیرین استفاده کنید.
  4. از یک برس یا اسفنج خشک برای مالش دادن جوش شیرین در الیاف فرش استفاده کنید تا به ته فرش برسد. خصوصا اگر فرش شما الیاف بلند و پر حجم دارد ضروری است که جوش شیرین را به خوبی پخش کنید. مطمعن شوید جوش شیرین را کاملا پخش کرده اید.
  5. اجازه دهید جوش شیرین ۲۴ ساعت روی فرشتان بماند. سپس فرش را جارو برقی بکشید و چند بار این کار را تکرار کنید، سپس می بینید که فرشتان تمیز تر و خوشبو تر شده است .
از بین بردن بوی بد فرش

از بین بردن بوی بد فرش

بوراکس و اسانس

برای نتیجه بهتر، از مخلوط جوش شیرین و بوراکس استفاده کنید. اگر نگران کپک  های ذره بینی فرش هستید، بوراکس یک افزودنی خوب است، زیرا خواص اسیدی آن برای از بین بردن  کپک ها عالی است.

روغن‌ها و اسانس ها همچنین می‌توانند خاصیت ضدعفونی ‌کنندگی داشته باشند و پس از اتمام کار با جاروبرقی، فرش شما را با بوی ملایمی خوشبو کنند. فقط به یاد داشته باشید که روغن های خود را با دقت انتخاب کنید، زیرا برخی از آنها می توانند برای حیوانات خانگی سمی یا تحریک کننده باشند.

تمیز کردن عمیق هر 6 تا 12 ماه برای خوشبو کردن فرش ها

وقتی صحبت از از بین بردن بوی فرش می شود، هیچ چیز بهتر از تمیز کاری خوب و عمیق نیست. هر شش تا دوازده ماه فرش هایتان را بصورت عمیق پاکسازی و شستشو دهید .

استفاده از محلول آب و سرکه برای خوشبو کردن فرش ها

با توجه به بوی قوی که سرکه دارد، می تواند انتخابی عجیب برای خوشبوکننده فرش به نظر برسد. سرکه یک قاتل طبیعی کپک و باکتری است، و همین موضوع آن را به یک انتخاب عالی تبدیل می کند. همچنین برای استفاده در محیط زندگی کودکان و حیوانات خانگی کاملاً بی خطر است و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

برای استفاده کافی است یک فنجان سرکه سفید را در دو فنجان آب رقیق کنید. هم بزنید یا تکان دهید تا ترکیب شود و سپس به آرامی روی فرش خود اسپری کنید. ممکن است در ابتدا بوی قوی داشته باشد، اما با خشک شدن رایحه آن محو می شود. اگر بوی سرکه برایتان آژار دهنده است در و پنجره هارا باز بگذارید،‌چندان طولی نمی کشد که بوی آن محو می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *