بیسل

دستگاه تصفیه هوا و عملکرد آن

دستگاه تصفیه هوا و عملکرد آن

این روز ها ،‌آلودگی هوا برای ما ایرانیان تبدیل به یک مشکل بزرگ شده است که سلامتی مارا تحت تاثیر قرار می دهد. تحقیقات جدید ،‌نشان داده اند که آلودگی هوا نه تنها بر روی اندام های داخلی بدن از جمله ریه ها و قلب تاثیر می گذارد ،‌ بلکه در عملکرد مغز نیز اختلالاتی ایجاد می کند. شاید فکر کنید در خانه ماندن و بستن در و پنجره ها ، به در امان ماندن شما دربرابر آلودگی هوا کمک می کند؛ اما در واقع اینطور نیست. درست است که هوای داخل خانه شما نسبت به هوای بیرون پاک تر است،‌ اما همچنان آلاینده ها و آلودگی های بسیاری در خود دارد . این موضوع را زمانی متوجه می شوید که یک دستگاه تصفیه هوا را در محیط خانه تان قرار دهید و می بینید که شاخص آلودگی آن ،‌اعداد بالایی را نشان می دهد و حتی به رنگ قرمز در می آید.

علاوه برا آلودگی بیرونی ،‌ آلودگی های دیگری هم در خانه وجود دارد . هنگامی که آشپزی می کنید ،‌ بوی سرخ کردنی ها می تواند آزار دهنده باشد وبرای کسانی که به بو ها حساس هستند سردرد ایجاد می کند. همچنین پس از استفاده از شوینده ها و سفید کننده ها ، بوی آن ها همچنان در محیط می ماند حتی اگر شما به آن عادت کنید و دیگر بویی احساس نکنید .

همچنین ، دستگاه های تصفیه هوا برای افرادی که حیوانات خانگی دارند، یک عضو ضروری است. اگر حیوان خانگی داشته باشید ، احتمالا می دانید که ریزش موها و کرک هایشان یک معضل همیشگی است. حیوانات خانگی موهای بسیار نازک و سبکی دارند و می توانند تا مدتی در هوا معلق بمانند. دستگاه های تصفیه هوا تا حد امکان کرک ها و موهای معلق در هوا را گرفته و هوارا از هرگونه مو و کرک و آلودگی ، پاک می کند.

دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا چگونه کار می کند؟

هوایی که توسط فن به حرکت در می آید از سیستم فیلترها عبور می کند و هوای تصفیه شده به بیرون آزاد می شود. در اکثر دستگاه های تصفیه هوای موجود در بازار، هوای آلوده از کنار یا پشت دستگاه تصفیه هوای خانگی به داخل کشیده می شود و هوای فیلتر شده و تمیز از قسمت بالایی آن آزاد می شود. این عمل گردش هوای خوبی را در اتاق ایجاد می کند و در نتیجه هوا را تمیز می کند.

توجه: به دلیل گردش هوا و جریان هوا، یک دستگاه تصفیه هوا برای یک اتاق توصیه می شود. از خرید دستگاه تصفیه هوا با ظرفیت بالاتر با در نظر گرفتن دو اتاق خودداری کنید، زیرا گردش هوا مناسب نخواهد بود و دستگاه نمی تواند هوا را به درستی فیلتر کند.فیلترها بسیاری از ذرات و آلاینده‌ها را که می‌توانند سلامت و راحتی شما را تحت تأثیر قرار دهند، به دام می‌اندازند و در خود نگه می‌دارند، موارد زیر آلودگی هایی هستند که توسط فیلتر ها جذب می شوند :

  • گرد و غبار و خاک
  • کپک و هاگ کپک
  • الیاف و پرز
  • ذرات فلز، گچ یا چوب
  • مو و خز حیوانات
  • باکتری ها و میکروارگانیسم ها
دستگاه تصفیه هوا چگونه کار می کند؟

دستگاه تصفیه هوا چگونه کار می کند؟

هوا با فشار از درون فیلتر ها عبور می کند و مواد ذرات و سایر آلاینده ها را از هوا حذف می کند و آن را پس می دهد. این وظیفه اصلی دستگاه های تصفیه هوا است.

همه فیلترهای هوا نمی توانند هوای داخل خانه شما را با کارایی یکسان تمیز کنند. فیلترها با کیفیت بالاتر که در عین حال قیمت بیشتری دارند، می توانند آلودگی های بیشتری را از هوای داخل خانه شما پاک کنند.

کارایی و عملکرد دستگاه تصفیه هوا اغلب با رتبه بندی MERV نشان داده می شود. مقادیر استاندارد MERV از 1 تا 16 متغیر است که این عدد به عنوان شاخصی برای حذف مواد از هوا توسط فیلتر عمل می کند. اعداد MERV بالاتر نشان دهنده عملکرد پاکسازی کنندگی بهتر است.

 MERV 1-4 : فیلترهای استاندارد و معمولی هستند که سطح پایه ای از تصفیه کنندگی را با هزینه کمی طططط ارائه می دهند.

MERV 6-8 : این فیلترها فیلتراسیون خوبی را ارائه می دهند و معمولاً در محیط های مسکونی استفاده می شوند. آنها اغلب از پارچه یا کاغذ چین دار ساخته می شوند تا سطوح بیشتر و بهتری را برای جذب ذرات فراهم کنند.

MERV 9-12  :  فیلترهای میان ردهای هستند که کیفیت نسبتاً بالایی دارند و می توانند ذرات بسیار کوچک در حد 1 میکرون یا بزرگتر را جذب کنند.

 MERV 13-16:  این فیلترهای با راندمان بالا بهترین فیلترهای استاندارد موجود در بازار هستند. آنها می توانند ذرات بسیار کوچک 0.3 میکرون و بزرگتر را حذف کنند.

فیلترها و سیستم‌های فیلتراسیون با رتبه‌بندی MERV بالاتر از 16 نیز موجود هستند. این نوع فیلترها بسیار مؤثر هستند، اما سخت و بسیار قوی هستند و می‌توانند با جریان هوا درسایر تجهیزات خانه شما تداخل ایجاد کنند. فیلترها با MERV بالا می توانند اثربخشی گرمایش و سرمایش خانه شما را کاهش دهند . پس از نصب، مطمئن شوید که تجهیزات گرمایشی یا سرمایشی شما می توانند فیلترها با MERV بالاتر را تحمل کنند.

تعمیر و نگهداری فیلترهوا

تمام هوایی که خانه شما را گرم یا خنک می کند در نهایت از فیلتر هوای دستگاهتان عبور می کند. به همین دلیل، تمیز نگه داشتن فیلترها در تمامی دستگاه های فیلتر دارهمواره بسیار مهم است.

فیلترهای هوا کثیف و گرفتگی فیلترها منبع اصلی نقص دستگاه های تصفیه هوا هستند.

فیلترهای هوای کثیف می ‌توانند جریان هوای داخل سیستم را کاهش دهند، که می ‌تواند باعث شود فن‌های هندلینگ هوا سخت ‌تر کار کنند و در نتیجه سریع‌ تر دچار فرسودگی شوند. کثیف بودن فیلترها طول عمر دستگاه تصفیه هوا شما را پایین اورده و در موارد شدید تر می توانند باعث از کار انداختن آن شوند.

فیلترهای هوای کثیف نمی توانند ذرات و آلاینده ها را به خوبی از بین ببرند ، در نتیجه آلاینده های هوا دوباره به خانه شما بر می گردند.

تعمیر و نگهداری فیلترهوا دستگاه تصفیه هوا

تعمیر و نگهداری فیلترهوا دستگاه تصفیه هوا

فیلترهای هوای کثیف می توانند باعث تجمع آلاینده ها در مجاری دستگاه ها شوند.

فیلترهای هوا باید هر ماه چک شوند و در صورت کثیف شدن ، تعویض شوند. با یک امتحان کوچک می توانید متوجه شوید که فیلترها کثیف هستند یا خیر. فیلتر را رو به روی خورشید یا لامپ نگه دارید ، اگر نمی توانید نور را از طریق سوراخ ها ببینید، باید فیلتر دستگاهتان را عوض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *