بیسل

راهکار های در امان ماندن از آلودگی هوا

راهکار های در امان ماندن از آلودگی هوا

متاسفانه ، ما همواره با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنیم. کارخانه های بسیار، ماشین ها و … همگی آلودگی های زیادی تولید می کنند و سلامتی ما را تهدید می کنند. حتی هوای داخل خانه هایمان نیز می تواند آلوده باشد. هر یک از ما به طریقی تحت تأثیر کیفیت بد هوا قرار می‌ گیریم و باید به فکر راهکار های در امان ماندن از آلودگی هوا باشیم ، اما دسته های از افراد وجود دارند که به طرز شدیدی در معرض خطر هستند:

  • کسانی که مشکلات ریوی دارند
  • کسانی که بیماری قلبی دارند
  • کسانی که از آلرژی رنج می برند

این افراد از نوع هوایی که تنفس می کنند رنج می برند و آلودگی هوا چیزی است که هر روز  باعث ایجاد ناراحتی های جسمی می شود. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید با رعایت آن ها  به محافظت از خود در برابر آلاینده های مضر هوا کمک کنید .

مسلم است که هیچ کس نمی خواهد در هوای سمی تنفس کند و آسیب ببیند.هوای آلوده، بوی بد و ناخوشایندی دارد و  ممکن است اثرات جدی بر روی سلامتی شما داشته باشد. هوای سمی می تواند:

  • شما را در معرض خطر بالاتر ابتلا به آسم قرار دهد
  • شما را مستعد ابتلا به انبوهی از بیماری های تنفسی کند
  • عملکرد و ظرفیت ریه را کاهش می دهد
  • به طور فزاینده ای ریه های شما را پیر می کند
  • طول عمر را کوتاه می کند

آلودگی هوا

به گفته کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO)، آلودگی هوا در عصر حاضر یکی از مهمترین خطرات بهداشتی است که ما با آن روبرو هستیم. همچنین تخمین زده می شود که این آلودگی سالانه عامل مرگ زودرس ۷میلیون نفراست .

خطرات آلودگی هوا در حال حاضر بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می شد و آلودگی هوا بر روی ایجاد بیماری های قلبی و سکته، بسیار موثر است.

در واقع آلودگی هوا فقط مربوط به هوای خارج خانه نیست و حتی هوای داخل خانه را نیز شامل می شود. تنها با بستن در و پنجره ها نمی توانید از خود دربرابر آلودگی هوا محافظت کنید.

 اما راهکار هایی وجود دارند که به شما در داشتن سبک زندگی سالم تر و در امان ماندن از آلودگی هوا کمک می کنند:

  • شروع به نوشیدن چای سبز کنید

چای سبز حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان است که می تواند به مقابله با قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوای داخل خانه کمک کند و به عنوان یک درمان موثر دربرابر آلودگی عمل می کند.

این آنتی‌ اکسیدان‌ ها با رادیکال‌ های آزاد و سموم موجود در هوای آلوده ما واکنش نشان می ‌دهند تا از آسیب رساندن آن ‌ها جلوگیری  کنند. این رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها باعث پیری زودرس می شوند و پوست ما خراب می کنند. در بدترین موارد، می توانند دریچه ای برای سرطان باشند. به غیر از چای سبز، می توانید از موارد زیر نیز استفاده کنید:

  • سبزیجات بیشترمصرف کنید
  • بیشتر میوه بخورید

همه این ها هر روز سیستم ایمنی شما را  تقویت می کنند و طول عمر و یکپارچگی پوست شما را افزایش می دهد. کارهای دیگری وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن یا کاهش قرار گرفتن در معرض سموم و رادیکال های آزاد موجود در هوای آلوده ما انجام دهید. این شامل:

سبزیجات بیشترمصرف کنید

سبزیجات بیشترمصرف کنید

  • خوردن غذاهای ارگانیک بیشتر
  • پیاده روی و ورزش بیشتر
  • استفاده از مواد پاک کننده طبیعی بیشتر از مواد شیمیایی سمی
  • یافتن راه های بهتر و کارآمدتر برای پردازش زباله ها
  • خانه خود را به طور کامل و مرتب تمیز کنید
  • اسباب بازی ها و ملحفه های پر شده را بشویید تا کنه های گرد و غبار را پاک کنید

رعایت این موارد تا حدی می تواند به سلامتی شما کمک کند. اگرچه ما نمی ‌توانیم به طور کامل از شر آلاینده ‌ها خلاص شویم، اما حداقل می ‌توانیم خود را تا حدی در برابر آن ها ایمن نگه داریم.

تهیه یک دستگاه تصفیه کننده هوا برای در امان ماندن از آلودگی هوا

موثرترین راه ها برای بهبود هوای داخل خانه، کاهش یا حذف منابع آلاینده و تهویه هوای تمیز در فضای باز است. پاک کننده های هوای قابل حمل و فیلترهای HVAC می توانند آلودگی هوای داخل ساختمان را کاهش دهند. با این حال، آن ها نمی توانند همه آلاینده ها را از هوا حذف کنند.

فیلتر هوا معمولاً از یک ماده فایبر گلاس چرخانده شده یا از کاغذ یا پارچه چین دار که در یک قاب مقوایی قرار دارد، ساخته شده است . عملکرد اصلی فیلتر های هوای موجود در دستگاه های تصفیه کننده،  تمیز کردن هوایی است که از طریق سیستم گرمایش و سرمایش شما و حتی پنجره های باز، در خانه در گردش است. فیلترها بسیاری از ذرات و آلاینده‌ها را که می‌ توانند سلامت و راحتی شما را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله گرد و غبار و خاک، گرده، کپک و هاگ کپک، الیاف و پرز، ذرات فلز، گچ یا چوب، مو و خز حیوانات، باکتری ها و میکروارگانیسم ها را به خود جذب می کنند .

تصفیه کردن هوا زمانی اتفاق می ‌افتد که هوای مصرف شده به  دستگاه بازگردانده می‌ شود تا مجدداً تهویه و توزیع شود. هوا با فشار از درون  فیلتر عبور می کند و آلاینده ها را از هوا حذف می کند.

مزایای دستگاه‌های تصفیه هوا خانگی‎‎

مزایای دستگاه‌های تصفیه هوا خانگی‎‎

رتبه بندی MERV و کارایی فیلتر های تصفیه هوا

همه فیلترهای هوا نمی توانند هوای داخل خانه شما را با کارایی یکسان تمیز کنند. فیلترهای با کیفیت بالاترمی توانند آلودگی های بیشتری را از هوای داخل خانه شما پاک کنند و عموما قیمت بیشتری دارند.

فیلتر های دستگاه های تصفیه هوا از شاخص merv شروع می شوند. فیلتر ها با اعداد  شاخص بالاتر ، قدرت تصفیه کنندگی بالاتری دارند. در واقع هر چه عدد merv  بالا تر و به عدد ۱۶ نزدیک تر باشد، دستگاه شما در پاکسازی هوا بهتر عمل می کند.

فیلترهای هوا باید هر ماه چک شوند و در صورت کثیف شدن و مسدود شدن، باید عوض شوند. یک راه حل ساده برای بررسی فیلترها وجود دارد، فیلتر را رو به روی نور خورشید و یا لامپ  نگه دارید. اگر  اگر نمی توانید نور را از طریق فیلتر ببینید، باید یک فیلتر دستگاه تصفیه هوای جدید را با آن جایگزین کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *