بیسل

چطور در کمترین زمان خانه ای مرتب داشته باشیم؟

چطور در کمترین زمان خانه ای مرتب داشته باشیم؟

داشتن خانه ای مرتب، ایده آل همه انسان ها است. همه افراد جدای از این که منظم هستند یا نه از زندگی کردن در خانه ای مرتب و مرتب لذت می برند و از بودن در محیطی شلخته، کثیف و بدبو ، رنج می کشند. اما در زندگی های جدید امروزی که مشغله ها بیشتر شده و خانم های خانه هم شاغل شده اند و زمان زیادی برای نظافت و تمیز کاری خانه ندارند، ‌داشتن خانه ای که همیشه مرتب باشد کار سختی است. مخصوصا اگر فرزندان کوچکی در خانه داشته باشید.
تمیز کردن خانه آن هم به طور روزانه،‌ بسیار خسته کننده و طاقت فرساست و انرژی شما را می گیرد. سوالی که مطرح است، این است که چگونه می توان با وجود مشغله های زیاد و کمبود وقت، خانه ای تمیز و منظم داشت؟ در این مطلب به این سوال پاسخ می دهیم.

داشتن برنامه ریزی درست و مشخص کردن روز های تمیزکاری

همانطور که گفتیم، ‌تمیز کردن روزانه خشته کننده است و بدن شما را خسته می کند، اما داشتن یک برنامه هفتگی منظم و رعایت آن،‌ تا حد زیادی به شما کمک می کند که در کمترین زمان ممکن بتوانید خانه تان را منظم نگه دارید.
با داشتن یک برنامه هفتگی از تلنبار شدن کارها روی هم جلوگیری می شود و نیازی نیست وقت زیادی را صرف تمیزکاری کنید . اگر برنامه ریزی کنید و هر روز یک قسمتی از خانه را تمیز کنید ، تا حد زیادی به تمیزی خانه تان کمک می کنید و به زمان کمتری هم نیاز دارید. نوشتن یک برنامه دقیق و رعایت کردن آن به طور منظم و همچنین قرار دادن آن در جایی که در دید باشد کمک بسیار زیادی در منظم تر شدن شدخصیت شما و خانه تان خواهد کرد.

هر وسیله ای را پس از استفاده در جای مناسب قرار دهید

این که بعد از استفاده از لوازمتان، آن ها را همان لحظه در جای مناسب قرار دهید . چرخی در خانه تان بزنید ،‌ اگر می بینید که وسیله ای وجود دارد که در جای مناسب خودش نیست،‌ سریعا آن را به جای خودش برگردانید. برای مثال ، پس از صرف غذا،‌ همان لحظه سفره و ظرف ها را جمع کرده و شست و شو دهید و سپس آن ها را جا به جا کنید.

هر وسیله ای را پس از استفاده در جای مناسب قرار دهید

هر وسیله ای را پس از استفاده در جای مناسب قرار دهید

شست و شوی مداوم و هفتگی لباس ها

لباس هایی که کثیف شده اند را جمع کنید و آن ها را بشویید. پس از خشک شدن لباس ها آن ها را تا کنید و در کمد بزنید. اگر کمد ها و کشو هایتان بهم ریخته اند، آن ها را مرتب کنید و با لباس های تازه شسته شده تان در کمد ها قرار دهید.

خانه ای مرتب با گردگیری های مداوم

همه ی سطوح خانه را به خوبی گردگیری کنید و خانه تان را از خاک ها و غبار ها در امان نگه دارید. با یک دستمال پارچه ای تمیز و اسپری پاک کننده می توانید سطوح را تمیز کنید و غبار را به خوبی پاک کنید. برای ایجاد پاکیزگی بیشتر، می توانید قبل از گردگیری کردن، روی سطوح، فرش ها و مبل ها را جارو بکشید و سپس گردگیری کنید. جاروبرقی های ایستاده و جاروبرقی های دستی، بهترین گزینه برای این کار هستند. چرا که سبک و قابل حمل هستند و هیچ نیازی به برق ندارند. شما می توانید آن ها را به راحتی در غیرقابل دسترس ترین نقاط خانه ببرید و سطوح را برق بی اندازید. همچنین جاروهای شارژي مخزن های جا داری دارند و تخلیه کردن آن ها،‌ ساده تر از جاروبرقی های سنتی و مخزن دار است.

جاروبرقی های بدون کیسه چیست؟

جاروبرقی های بدون کیسه چیست؟

تمیزکردن یخچال ها و کابینت ها برای خانه ای مرتب

نگاهی به یخچالتان بی اندازید و داخل آن را دقیق بررسی کنید. هر چیزی که نیاز به دور ریختن دارد،‌در بیاورید و جدا کنید. تمام نوشیدنی ها،‌ دارو ها و مواد غذایی که از انقضای آن ها گذشته است را بردارید و از فاسد بودن یا نبودن مواد غذاییتان ، اطلاع پیدا کنید.
سپس مواد غذایی سالم را در ظروف کوچک تر و در بسته قرار دهید و منظم بچینید. سپس قفسه های یخچال را با دستمال تمیز کنید و یا در صورت نیاز، قفسه ها را جدا کرده و با آب بشویید. ظروف خالی که کاربردی در یخچالتان ندارند در بیاورید و در سینک قرار دهید.
سپس ظرف های شسته شده را جمع کنید و در داخل کابینت، منظم بچینید.

خانه ای مرتب با مرتب کردن تخت و بالش ها

هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید، رو تختی تان را بکشین و بالش های تان را برتب کنید و روی تخت قرار دهید. اگر رو تختیتان کثیف است، ابتدا آن را بشویید و پس از خشک شدن ، روی تختتان بی اندازید. شستن هفتگی رو بالشی ها کمک بسیاری به سلامت پوست صورتتان هم خواهد کرد.

تی کشیدن مداوم از خانه ای مرتب

کف زمین، یکی از آن جاهایی است که زود به زود کثیف و لک می شود. سعی کنید هفته ای یکبار زمین را تی بزنید تا همیشه تمیز باشد و برق بزند. برای تمیز کردن سطوح، بهترین کار این است که از دستگاه های بخارشوی ها استفاده کنید. بخارشوی ها با بخار داغ، سطوح را به خوبی و در کمترین زمان ضد عفونی می کنند و از هیچ ماده شوینده ای استفاده نمی کنند. در نتیجه این ایمن ترین راه برای داشتن سطوح تمیز است ، مخصوصا اگر به مواد شوینده حساس باشید، بیماری های تنفسی یا آلرژي داشته باشید و یا حیوان خانگی و بچه در خانه تان داشته باشید، بهترین کار این است که زمین را با شوینده ها تی نکشید و از بخارشوی ها استفاده کنید.

خانه ای مرتب با گردگیری های مداوم

خانه ای مرتب با گردگیری های مداوم

خریدن قفسه ها و نظم دهنده های جدید

اگر مشکل کمبود جا دارید و بی نظمی هایتان ناشی از کمبود جا است ، اضافه کردن قفسه و نظم دهنده می تواند بسیار مفید باشد. می توانید قفسه های جدیدی در اتاق خواب ، حال ، سرویس بهداشتی و .. و یا نظم دهنده هایی در کمد و کشو هایتان اضافه کنید تا جای بیشتری برای قرار دادن لوازمتان داشته باشید و خانه تان را ازر آن حالت شلوغ و بهم ریخته خارج کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *