بیسل

پاک کردن فرش به صورت اورژانسی

پاک کردن فرش به صورت اورژانسی

ریختن مواد غذایی روی فرش و لک شدن آن ها، یکی از اتفاقات ناخوشایندی است که همه آن را تجربه کرده اند. برای هر کسی آزار دهنده است که فرشی کثیف و لک شده در خانه اش داشته باشد، اما همیشه این امکان وجود ندارد که فرش را به قالیشویی بسپارید و یا خودتان آن را بشویید؛ پس باید چه کنیم؟ پاک کردن فرش ممکن است دلهره آور و سخت باشد و یا به شما استرس بدهد، اما می توانید آن ها را از بین ببرید. داشتن محلول های لکه بر می توانند کمک زیادی به شما بکنند.

در این مطلب، انواع لکه های سخت و آسان را بررسی می کنیم و چگونگی پاک کردن هر یک را در سریعترین زمان ممکن، توضیح می دهیم.

ما ایرانی ها، اکثر زمان خود را روی فرش ها و مبل هایمان می گذرانیم. همین موضوع باغث می شود که فرش هایمان زود تر دچار لکه و کثیفی شوند و به مراقبت بیشتری نیاز داشته باشند. به همین دلیل نیاز است که روش های پاک کردن فرش در سریعترین زمان ممکن را یاد بگیرید تا زودتر شر لکه هایتان خلاص شوید.

ریختن مواد غذایی روی فرش و پاک کردن سریع آنها

ریختن مواد غذایی روی فرش و پاک کردن سریع آنها

حتی اگر می خواهید فرشتان را بطور کامل بشویید یا به قالیشویی بدهید، باز هم لکه گیری کمک کننده است. این کار به محو شدن لکه و درخشان و براق تر به نظر رسیدن فرش شما کمک بسیاری می کند. مهم است که نکات اولیه از بین بردن لکه ها را یاد بگیرید تا از آسیب زدن به الیاف و بافت فرش تان جلوگیری شود.

هنگام اکه گیری فرش هایتان،‌ مواردی وجود دارند که باید رعایت کنید و کارهای هم وجود دارند که نباید انجام دهید. نکات زیر را رعایت کنید تا فرش های تمیز، براق و سالم داشته باشید:

  • سرعت در لکه گیری بسیار مهم است. اگر همان لحظه که چیزی روی فرشتان می ریزد آن را تمیز کنید، خیلی راحت تر پاک می شود. هر چقدر که زمان بیشتری بگذرد، لکه بیشتر و بیشتر در فرش فرو میرد و در الیاف فرش جذب می شود. بنابراین لکه گیری را به زمان های دیگر موکول نکنید و در همان لحظه ای که لکه را دیدید، برای پاک کردن آن اقدام کنید.
  • برای پاک کردن لکه ها، ‌از لکه بر های موضعی با کیفیت استفاده کنید و از مواد به کار رفته در آن و استاندارد بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. برخی از لکه بر های غیر استاندارد ترکیباتی در خود دارند که می تواند مضر باشد و یا آسیب جدیی به افراد بیمار و دارای مشکلات تنفسی وارد کند. بنابراین سعی کنید از محلول های مناسب و بی خطر استفاده کنید.
  • هنگام لکه گیری، این عمل را مطابق با برگه راهنما و دستورالعمل های  لکه بر مخصوصتان پیش ببرید تا آسیبی به فرشتان وارد نشود و لکه راحت تر پاک شود.
  • به زمانی که باید لکه بر را روی فرش، مبل، پرده و یا … قرار دهید توجه کامل داشته باشید. اگر کمتر از زمان مشخص شده محلول را روی لکه قرار دهید، آن را پاک نمی کند و اگر زمان زیادی آن را روی لکه بگذارید و پاک نکنید،‌ الیاف فرش و مبلتان دچار آسیب و پوسیدگی می شود و ظاهر بدی پیدا می کند.
لکه گیری فرش

لکه گیری فرش

  • فرش هایتان را با باد سشوار و حرارت مستقیم خشک نکنید، این کار به بافت فرش شما آسیب جدی وارد می کند.
  • سعی نکنید با فشار داردن و یا فرچه کشیدن بیش از حد فرشتان را تمیز کنید، این کار ممکن است به فرش آسیب بزند.
  • فرش را با حرکات رفت و برگشتی مستقیم پاک نکنید، این حرکت لکه را بزرگتر می کند و آن را از بین نمی برد.
  • هنگام از بین بردن لکه با لکه بر موضعی، روی فرش زیاد آب نریزید. این کار باعث می شود که لکه همراه با آب گسترش یابد و به نقاط دیگر فرش نفوذ کند.
  • فرش ها را در حالی که خیس مانده اند،‌ رها نکنید. این کار باعث ایجاد کپک و گندیدگی می شود. در صورتی که امکان قرار دادن فرش زیر آفتاب و در فضای باز را ندارید، بهتر است نقاط لکه گیری شده را با دستمال خیس تمیز تا جایی که ممکن است خشک کنید. برای این کار کافی است یک دستمال تمیز سفید را روی فرش قرار دهید و یک حسم سنگین روی آن بگذاری تا آب فرش را به خود جذب کند. پس از گذشت چند ساعت ،‌ می توانید آن ها را بردارید.
  • برای پاک کردن لکه فرش ، از خارجی ترین نقطه لکه شروع کنید و کم کم به سمت جلو و وسط لکه حرکت کنید. پاک کردن لکه را از وسط آن شروع نکنید.
پاک کردن لکه فرش

پاک کردن لکه فرش

  • بعد از این که از محلول لکه بر استفاده کردید و آن را روی فرش ریختید،‌ پس از گذشت زمان مقرر شده آن را پاک کنید.
  • بعد از پاک کردن محلول لکه بر با دستمال ، نیاز است که فرش را اب کشی کنید تا مواد شیمیایی از فرش خارج شوند. برای انجام این کار کافی است که با اسفنج خیس،‌ روی لکه بکشید و محلول لکه بر را بطور کامل از آن خارج کنید.
  • بعد از آب کشیدن،‌ با یک پارچه جاذب یا حوله تمیز، فرشتان را از قسمت جلو و پشت روی فرش بکشید و سعی کنید آن را خشک کنید. در و پنجره ها را باز بگذارید تا فرش در هوای آزاد خشک شود.
  • در تمامی مراحل از دستمال و حوله سفید استفاده کنید. استفاده از دستمال های رنگی ممکن است به فرشتان رنگ پس بدهد.
  • پس از طی کردن تمامی مراحل بالا، یک دور فرشتان را جاروبرقی بزنید تا خاب فرش به حالت قبلی اش برگردد .
  • اگر لکه قدیمی و پر رنگی داشتید ،‌ می توانید قبل از استفاده از لکه بر جوش شیرین و سرکه را باهم ترکیب کنید و آن را روی لکه بمالید. ارام ارام به لکه ضربه بزنید تا به خوبی در فرش نفوذ کند. سپس بیست دقیقه تا نیم ساعت اجازه دهید خشک شود. سپس فرش را با محلول مایع ظرفشویی و آب ولرم آب مجددا بشویید، بعد از گذشت این مراحل فرش را با آب و اسفنج ابکشی کنید و مانند مراحل قبل، با دستمال و حوله آن را خشک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *