بیسل

پاک کردن لکه فرش با محلول های لکه بر

پاک کردن لکه فرش با محلول های لکه بر

تمیز کردن لکه های فرش ممکن است دلهره آور به نظر برسد. حتی فرش های  یک خانه بدون بچه و یا حیوانات خانگی مستعد ریزش غذا و نوشیدنی و یا لکه های گاه به گاه است که می تواند به سرعت در الیاف نفوذ کند و به یک لکه ی بزرگ تبدیل شود.  اما با تکنیک مناسب و راه حل های تمیز کنندگی درست ، لکه های سرسخت هم به راحتی از بین می روند. مهم نیست که با چه نوع  لکه ای سر و کار دارید، روند پاک کردن لکه فرش به طور کلی ثابت است. مراحلی که در ادامه برای پاک کردن لکه فرش توضیح داده ایم  را دنبال کنید تا روش اصلی حذف لکه فرش را بیاموزید. سپس نکات را در مورد از بین بردن برخی از رایج ترین لکه های فرش، از جمله شکلات، قهوه، خاک و …  بخوانید. با استفاده از این نکات تخصصی، فرش شما بدون نیاز به قالیشویی و شستشوی حرفه ای، زیبا به نظر می رسد.

از لکه بر فرش استفاده کنید

با پیروی از دستورالعمل های شرکت  سازنده برای استفاده، یک محلول لکه بر موضعی فرش را بر روی لکه ها اسپری کنید. همچنین می توانید فرش را با محلول سرکه تمیز کنید.  اگر محلول لکه بر در دسترس ندارید، می توانید یکی بسازید. 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی ملایم را در 1 لیتر آب گرم بریزید، ¼ قاشق چایخوری سرکه سفید را به آن اضافه کنید و سپس محلول به دست آمده را روی لکه فرش بمالید. مهم نیست که از کدام پاک کننده فرش استفاده می کنید، فقط مراقب باشید که لکه را بیش از حد خیس نکنید، چرا که می تواند به بافت فرش آسیب برساند. بگذارید 10 دقیقه بماند.

نکته مهم : همیشه قبل از استفاده از محلول های لکه‌ بر فرش، ثبات رنگ را در قسمت کوچکی از فرش تست کنید تا مطمعن شوید محلول به رنگ فرش شما آسیبی نمی زند.

از لکه بر فرش استفاده کنید 

از لکه بر فرش استفاده کنید

لکه ها را با دستمال پاک کنید

با استفاده از یک پارچه تمیز، سفید و جاذب، به لکه ضربه بزنید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که لکه دیگر به پارچه منتقل نشود. کمی  آب سرد به لکه بزنید، سپس آن را خشک کنید. برای خشک کردن کامل، این ترفند را امتحان کنید:

 ناحیه مرطوب را با یک  دستمال پارچه ای یا حوله کاغذی با ضخامت کمتر از یک سانتی متر بپوشانید، سپس یک جسم سنگین روی آن قرار دهید و حوله های کاغذی را وقتی مرطوب شدند ،عوض کنید تا زمانی که رطوبت فرش گرفته شود.

پس از طی کردن این دو مرحله ساده،‌ لکه های فرش شما به سادگی پاک می شوند. اگر همان زمانی که فرشتان کثیف شد،‌ اقدام به تمیز کردن کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

چگونه لکه ها را از روی فرش پاک کنیم؟

برای لکه های رایج فرش، این راه حل ها را امتحان کنید.

پاک کردن لکه خون

از استفاده از آب گرم برای تمیز کردن لکه های خون روی فرش خودداری کنید،  آب گرم به چسبیدن لکه به فرش کمک می کند. اگر لکه بر ندارید می توانید کمی آب سرد یا نوشابه بمالید، سپس با یک پارچه تمیزآن را پاک کنید. این کار را تا زمانی که لکه از بین برود تکرار کنید.

پاک کردن لکه قهوه یا چای

پاک کردن لکه قهوه یا چای

پاک کردن لکه شکلات

برای پاک کردن  لکه های شکلات روی فرش، از یک چاقوی تمیز استفاده کنید  وتا حد امکان شکلات را از روی فرش بتراشید. اگر شکلات ذوب شده است، یک کیسه  فریزر پر از تکه های یخ را روی لکه قرار دهید تا شکلات باقی مانده سفت شود و سپس آن را بتراشید. روی لکه را جاروبرقی بکشید تا تکه ها یا تکه های شل شده را بردارید. ¼ قاشق چایخوری مایع طرفشویی  را با 1 فنجان آب گرم مخلوط کنید و از یک پارچه تمیز برای  تمیز کردن استفاده کنید. محلول را روی پارچه بریزید و ان را  از سمت بیرون به سمت مرکز لکه روی فرش حرکت دهید. اجازه دهید محلول حداقل به مدت پنج دقیقه روی فرش بماند، سپس آن را روی فرش بمالید تا لکه از بین برود.

پاک کردن لکه قهوه یا چای

برای از بین بردن لکه های قهوه یا چای از فرش، 2 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن را با 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید. محلول به دست آمده را روی لکه بریزید و اجازه دهید چند ثانیه بماند. لکه را با آب بشویید، و این عمل را  تکرار کنید تا لکه از بین برود.

آدامس

تا جایی که می توانید آدامس  را با چاقو جدا کنید. آدامس باقیمانده را با قرار دادن یک کیسه پلاستیکی پر  از تکه های یخ روی آن سفت کنید. پس از سفت شدن،  آدامس را با قاشق یا چاقو جدا کنید. این روش به شما کمک می کند که تا حد بسیار زیادی لکه آدامس را از بین ببرید.

 پاک کردن لکه ادرار( حیوانات خانگی یا کودک )

برای از بین بردن لکه های ادرار روی فرش، بهتر است از یک محلول پاک کننده آنزیمی استفاده کنید و طبق دستورالعمل پیش بروید . در این نوع محلول ها از آنزیم هایی برای از بین بردن لکه و بو استفاده می شود.

می توانید از جوش شیرین هم به عنوان یک محلول فوری استفاده کنید.

چگونه لکه ها را از روی فرش پاک کنیم؟

چگونه لکه ها را از روی فرش پاک کنیم؟

پاک کردن لکه های چربی (کره، سس و…)

از جوش شیرین به عنوان پاک کننده فرش برای لکه های چربی استفاده کنید. روی لکه را جوش شیرین بپاشید و بگذارید شش ساعت بماند. سپس جارو برقی بزنید و سپس با پارچه ای که با الکل مرطوب شده است، آن را پاک کنید. همچنین می توانید از حلال های  خشک و پودر های لکه بر استفاده کنید.

پاک کردن گل یا خاک

قبل از پاک کردن ، اجازه دهید لکه های خاک یا گل روی فرش کاملا خشک شوند. تا جایی که ممکن است لکه را با چاقو خراش دهید و سپس جاروبرقی بکشید. یک محلول شوینده (مانند مایع ظرفشویی ، آب گرم و محلول سرکه سفید که درموارد بالا گفته شد ) استفاده کنید. اجازه دهید محلول به مدت ۱۰ دقیقه روی لکه بماند  و سپس لکه را با یک پارچه سفید تمیز یا حوله کاغذی پاک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *